Sociālie mediji

Slavenības un sociālie mediji – ziņas, kuras viņi vēlētos izdzēst

Sociālie tīkli ir kā dubultā zobena asmens — tie var padarīt slavenību vēl spožāku, bet tikpat ātri arī sagraut viņas karjeru. Viena neapdomīga doma, emociju uzplūdā uzrakstīts tvīts vai šķietami nevainīgs komentārs var pārvērsties par īstu publisko attiecību katastrofu. No pretrunīgiem viedokļiem līdz “jokiem”, kas sabiedrībai šķita aizvainojoši — šie ir gadījumi, kad zvaigznes pašas sev izraka bedri ar vienu klikšķi.

Kanje Vests – kā sabojāt miljardu dolāru zīmolu ar dažiem tvītiem

Kanje Vests

Reperis un modes dizainers Kanje Vests, tagad pazīstams kā Ye, ilgi bija neatņemama popkultūras daļa. Taču viss mainījās 2022. gadā, kad viņš publicēja virkni antisemītisku izteikumu Twitter platformā. Sekas bija tūlītējas – Adidas, Balenciaga un citas lielās kompānijas pārtrauca sadarbību, un viņa bagātība saruka par vairākiem simtiem miljonu. Kanje vēl joprojām muzicē, bet sabiedrības attieksme ir būtiski mainījusies.

Rozanna Barra – viens rasistisks joks, un seriāls pazūd

Rozanna Barra

Amerikāņu komiķe Rozanna Barra 2018. gadā piedzīvoja īsu triumfa brīdi, kad viņas klasiskais seriāls “Roseanne” tika atjaunots. Bet tad viņa izdarīja liktenīgu kļūdu – Twitter ierakstā izteica rasistisku piezīmi par bijušo Obamas padomnieci. ABC kanāls nekavējoties pārtrauca šova rādīšanu, un Rozanna pazuda no lielās skatuves tikpat ātri, cik bija atgriezusies.

Eštons Kačers un Mila Kunisa – vēstules, kas aizēnoja viņu tēlu

Eštons Kačers un Mila Kunisa

Holivudas pāris Eštons Kačers un Mila Kunisa nonāca mediju ugunī 2023. gadā, kad tika publiskotas viņu vēstules tiesai, kurās viņi aizstāvēja savu bijušo kolēģi Deniju Mastersonu, kurš bija apsūdzēts un notiesāts par izvarošanu. Lai arī vēstules bija domātas kā personīgi rakstīti raksturojumi, to saturs tika uztverts kā upuru diskreditācija. Sociālie tīkli uzliesmoja ar nosodījumu, un pāris publicēja video atvainošanos. Viņu tēls kā “mīlīgākajam pārim Holivudā” tika būtiski iedragāts.

Krisija Tīgena – no interneta mīlules līdz sabiedrības nosodījumam

Krisija Tīgena

Krisija Tīgena ilgus gadus bija viena no Twitter populārākajām slavenībām, taču 2021. gadā viņa piedzīvoja dramatisku reputācijas kritumu. Atklājās, ka viņa pagātnē rakstījusi aizvainojošas ziņas un iesaistījusies kiberterorizēšanā pret citām publiskām personām. Viņa zaudēja vairākus komerciālus līgumus un uz laiku pilnībā pazuda no publiskās dzīves. Pēc atvainošanās viņa pamazām atgriezās, bet traips uz tēla palika.

J.K. Roulinga – viedoklis, kas sadalīja “Harija Potera” pasauli

J.K. Roulinga

Britu rakstniece J.K. Roulinga 2020. gadā izraisīja vētru Twitter vietnē ar saviem komentāriem par dzimumidentitāti un transpersonu tiesībām. Lai gan pati Roulinga uzsvēra, ka aizstāv sieviešu tiesības, daudzi viņas izteikumus uztvēra kā aizvainojošus. Rezultātā viņa zaudēja daļu lasītāju, un pat daži “Harija Potera” aktieri publiski no viņas distancējās.

Doja Cat – no interneta elka līdz “cancel” simbolam

Doja Cat

Grammy balvas ieguvēja Doja Cat savulaik bija viena no populārākajām interneta sensācijām — ar trāpīgiem hitiem, harismātisku personību un tiešraides jokiem, viņa kļuva par paaudzes balsi. Taču 2023. gadā viņas attiecības ar faniem krasi pasliktinājās. Pēc tam, kad viņa publiski noniecināja savus fanu klubus un atteicās “pateikt, ka mīl viņus,” sociālie tīkli uzsprāga. Daudzi atsekoja viņu, un fani pārstāja reklamēt viņas mūziku. Viņas attieksme, kas kādreiz tika uzskatīta par “gudru ironiju,” tika uztverta kā augstprātība un nevērība. Ar vienu sēriju ierakstu viņa burtiski “atcēla” pati sevi.

Kailija Dženere – luksusa ceļojums neīstajā laikā

Kailija Dženere

Kailija Dženere, viena no visietekmīgākajām influencēm pasaulē, 2020. gadā pandēmijas pīķī dalījās ar attēliem no privātas atpūtas salās. Kamēr daudzi bija iesprostoti mājās un cīnījās ar krīzes sekām, viņas “Instagram sapnis” tika uzskatīts par nejūtīgu. Sabiedrības reakcija bija vēsa, un Kailijai nācās atgūt zaudēto uzticību.

Digitālā pasaule nepiedod neapdomību

Šie piemēri rāda, ka publiskai personai nav vairs greznības “kļūdīties bez sekām”. Internets ir modrs, un sabiedrība ir gatava reaģēt ātri. Viena kļūda var izmaksāt reputāciju, līgumus un uzticību. Sociālie tīkli ir kļuvuši par spēles noteicējiem – un spēle ir skarba. Vai kāds vēl šaubās, ka “domā, pirms publicē” ir mūsdienu zelta likums?